Saare teede kutse

Kui soovid saari kogeda võimalikult ehedalt, tuleb mootorsõiduk peateelt kõrvale keerata – idüllilised kõrvalteed pakuvad palju enam silmailu ning avastamisrõõmu!

 

Läbi põliste maastike ja roheluse, mööda moonipõldudest ja väikestest unehõlmas küladest, siin- ja sealpool maanteel kõrgumas iidsed tuulikud – see on ehe saare maastik, millest jõudu ja unistusi ammutada. Ja muidugi meri! Päikeseloojanguaegne sõit üle Muhu saart ja Saaremaad ühendava Väinatammi – Eesti pikima merre ehitatud ühendustee – on kaunis meeldetuletus sellest, et viibid tõepoolest saarel, sama koged rannikuäärsetel teedel sõites.

 

Saar kutsub peatusi tegema palju sagedamini, kui algselt planeeritud – et imetleda looduskauneid paiku, lehma- ja lambakarju, hea õnne korral ka õhus liuglevat merikotkast –, ning muutma käigupealt plaane või neist üldse loobuma. Aga eks vabadus ongi ju iga teekonna olemus!

Saare teede kutse, Saaremaa teed pakuvad palju avastamist
Väikestel saartel pole suurt eksimist karta - ükskõik kuhu poole vurad, lõpuks tuleb ikka meri vastu // Foto: Nils Kajander

Marsruudid 

 

Põnevaid teekesi leidub Muhu- ja Saaremaal ohtrasti, jagame siinkohal meie lemmikuid.

 

Alusta oma autoseiklust juba Kuivastu sadamasse jõudes, mis aitab ühtlasi vältida põhimaantee nr 10 tihedat liiklust. Kõrvalepööramiseks tuleb esmalt sõita 1 km ja seejärel pöörata vasakule, Pädaste teele nr 154. Mõnus ümbersõit (+ 5 km) kulgeb läbi metsade ja lehtpuualleede ega lisa sinu teekonnale eriti lisaminuteid, kuna jõuad tagasi põhimaanteele umbes Muhu saare keskel, enne Liiva küla. Kui aega jagub, tee sel ümbersõidul vahepeatus idüllilises Pädaste mõisas!

 

Teise variandina sõida mööda põhimaanteed nr 10 umbes 5,5 km, siis pööra Hellamaa suunas, teele 153. Kui oled Hellamaa külast läbi sõitnud, pööra paremale Nõmmküla poole, teele nr 152. See ümbersõit (+ 15 km) viib sind piki Muhu saare põhjarannikut, kus saad teha vahepeatuse näiteks Muhu saare kauneimal ja suurimal – Üügu – pangal. Tagasi põhimaanteele jõuad kohe pärast Liiva küla.

 

Üle kauni Väinatammi sõitnud ja Saaremaa pinnale jõudnud, pööra kohe paremale Orissaare suunas, teele nr 75. Orissaares, muide, on omapärane jalgpalliväljak, mille keskel kasvab suur tammepuu – kae üle! Orissaarest edasi, umbes 4 km pärast, pööra taas paremale, teele nr 129. See 70 km pikkune rannikut mööda kulgev maantee viib sind lõpuks Mustjala külla, olles kahtlemata üks kauneimaid teid saartel. Ilusad maastikud, palju meeldivaid peatuspaiku (näiteks Maasi ordulinnus, Triigi sadam, Angla tuulikud, Panga pank ) ja mis peamine: mõnusa profiiliga looklev tee, iga juhi unistus! Nagu kogu Saaremaa.

Saaremaa kaunid paigad ootavad avastamist Saare teede kutse
Marsruute läbides ära unusta teha vahepeatusi, et külastada saarte kauneid külasid, pühapaiku või muid vaatamisväärsusi // Foto: Karel Otstavel

Mustjala külast võta suund Kuressaarde või, kui aega rohkem, keera nina teele nr 102 ja vura sedamööda Sõrve suunas. Teele jäävad Odalätsi allikad, Mihkli kirik Kihelkonnas ja barokne Loona mõis, samuti kae üle suure maadeavastaja Bellingshauseni sünnikoht Lahetaguse. Sõrve poolsaarele jõudes liigu läbi Kaugatoma (vali asfalti asemel sõitmiseks kuulus Lõu-Kaugatoma kruusatee) ja Ohessaare (kae üle kaunis tuulik ning lao rannas kivitorne). Säärde jõudnuna roni tuletorni tippu!

 

Tagasi saare poole sõida mööda maanteed nr 77. Vahepeatus tee kindlasti Salmel – just siit on leitud Salme muistne laevmatus, viikingiaja leidudest suurim kogu maailmas. Ajaloohuvilised võivad kaema põigata ka Tehumardi lahinguvälja. Sinna lähedusse jääb ka Järve maastikukaitseala ja rand, kus mõnus loodust nautides väike puhkepaus teha. Sama maanteed mööda jätkates jõuad lõpuks Kuressaarde – ja kus seal on avastamist!

 

Soovitatud marsuudid tagavad hingematvad vaated vasakul ja paremal. Põnevuse lisamiseks keera lihtsalt teelt kõrvale – nii näed ka Saaremaa kauneid külasid. Eksimise vastu aitab küll Google Maps, kuid lõppude lõpuks tuleb alati meri vastu.

 

Ohessaare pank
Ohessaare pank on tuntud sealsete kivitornide poolest // Foto: Margit Kõrvits

Artikkel ilmus esimest korda reisiajakirjas MO SAAREMAA. Oma marsruudisoovitused on kirja pannud Nils Kajander.

Ei leidnud vastust? Võtke ühendust.