Mereline Saaremaa

Meri ja mereteed on olnud Saaremaa kujundajad ja loonud tema eripära. Meri on  lubanud suhelda laiemalt, olla kursis muu maailma tegemiste ja toimetamistega ning võtta sellest nii mõndagi üle.

Mereriigil Saaremaal on pikk ajalugu, mis ulatub sajanditetagusesse viikingiaega. Aastatel 2008-2010 Salmel toimunud väljakaevamised muutsid kogu Euroopa merendusajalugu. Väljakaevamiste käigus leiti Salmelt kahe viikingilaeva vrakid, 42 sõdalase luustikud, mõõkasid, odaotsi, nuge jne, mis pärit 8. sajandist, muutes need Eesti vanimaks laevavrakiks ja erakordseks leiuks kogu Euroopas.

17. sajandil  Lääne-Euroopasse seilanud Kuressaare kaubalaevad olid suurimad Läänemeres. Saaremaalt on sirgunud ka maadeavastaja,  1821. a. Antarktika ekspeditsiooni sooritanud Pilguse mõisniku poeg Fabian Gottlieb Benjamin von Bellingshausen.

Tublid meremehed vajavad häid laevu ja kes võiksid olla veel paremad laevaehitajad kui saarlased. Vastupidavaid veesõidukeid on saartel ehitatud aastasadu. Tuhat aastat tagasi oli üheks levinuimaks laevatüübiks Väinamerel uisk, mille koopia ehitati ja veestati 2013. aastal.

Tänapäeval valmistatakse  Saaremaal nii kaasaegseid vastupidavaid puupaate, kiireid luksusjahte, mugavaid väikelaevasid kui ka alumiiniumist piirivalvealuseid. TTÜ Kuressaare Kolledžis avati 2014. aasta mais väikelaevaehituse kompetentsikeskus, mis koondab kogu laevaehituse meretaguse tarkuse endasse.